Не можете да съдите Комисията за защита на потребителя, ако става въпрос за нея.
Но не е вярно, че няма закон, който да ви защити. Естествено те са ви казали, че не може да ви защити "в случая". Но дали са вникнали достатъчно надълбоко "в случая" е съвсем друг въпрос. По принцип тази Комисия върши добра работа що се отнася до това да глобява търговци /глобите са солени/, но принципно Комисията защитава правата на потребителиТЕ", а не на конкретни потребители. Т.е. правомощията на комисията са най-много да ги глобят, а както знаете глобата отива в хазната, а не в джоба на ощетения потребител. Правата си на купувач можете да защитавате сами и има не един, а два закона, които ви защитават в случая.
Законът за защита на потребителя е определил 6-месечен рекламационен срок, до изтичането на който правата на купувача са 100% защитени. От значение са:
- Условията, определени в гаранционната карта;
- Какъв период от време е изтекъл от покупката до настоящия момент;
- Има ли закъснения от страна на продавача във връзка с гаранционното обслужване /срокът, в който трябва да бъде поправен уредът е 1 месец/
- Дали повредата е една и съща /или са 4 различни/;
- Къде се намира уредът понастоящем. Какви са тези 40 дни - не е ясно?
Принципно:
Закон за защита на потребителя:
Чл. 117. (1) Търговска гаранция е всяко задължение, поето от продавача или производителя към потребителя, да възстанови цената, заплатена за потребителската стока, да замени или поправи стоката или да положи други грижи за нея, без това да е свързано с разходи за потребителя, когато потребителската стока не отговаря на условията, обявени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция или в рекламата, свързана с него.
(2) Търговската гаранция обвързва този, който я предоставя, съобразно условията, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция и в рекламата за нея.
Задълженията по гаранцията са:
- да възстанови цената, или
- да замени, или
- да поправи стоката
Номерът е, че Комисията за защита на потребителя няма възможност от ваше име да иска нито възстановяване на цена, нито замяна на стока, защото тя не е купувач, а купувачът сте Вие. Комисията не може и да развали договора за продажба вместо Вас, пак по същата причина. Освен това Комисията няма задължението да Ви консултира как да защитавате правата си, защото тя не е адвокат или консултант.
Още.
Закон за задълженията и договорите:
Чл. 193. Продавачът отговаря, ако продадената вещ има недостатъци, които съществено намаляват нейната цена или нейната годност за обикновеното или за предвиденото в договора употребление.
Чл. 195. В случаите, в които продавачът отговаря съгласно чл. 193, купувачът може да върне вещта и да иска обратно цената заедно с разноските за продажбата, да задържи вещта и да иска намаляване на цената или да отстрани недостатъците за сметка на продавача.